zaterdag 30 oktober 2010

And now, for something completely different...


Nou ja, different...
De laatste tijd ben ik weinig bezig geweest met het maken van lingerie, maar dat betekent niet dat ik creatief stilsta. Dus hier even een kleine update van mijn (creatieve) activiteiten. Ten eerste ben ik vorige week 40 geworden en heb ik van mijn zusje een prachtige lingerie-taart gekregen. Toch wel even leuk om te vermelden (en te laten zien!).

(de slip is glutenvrij!)
Well, different...   Lately I haven't been active making lingerie, but I developed some other creative activities. So here's a little update. First of all, I turned 40 last week and my sister made me a wonderfull lingerie cake. I thought it was worth mentioning (and showing!).



Sinds kort volg ik tekenlessen (hier). Met name omdat ik geïnteresseerd ben in modetekenen/mode-illustratie, maar ik krijg natuurlijk ook de basistechnieken mee. Verder leer ik met verschillende materialen om te gaan. Ik vind het echt heerlijk om te doen! Als ik wat verder ben, laat ik wel meer zien maar hier alvast wat schetsen van lessen modeltekenen (waarin we omstebeurt model stonden voor elkaar). De tekeningen links (het meisje) is getekend met ecoline en acrylverf, de tekeningen rechts met (soft) pastelkrijt. Middenonder wat tekenmaterialen die ik voor mezelf heb gekocht, en binnenkort verder mee kan experimenteren!


Recently I started to take drawing classes (here). I'm especially interested in learning fashion drawing/illustration, but off course I also learn basic techniques. I'm also learning what you can do with different materials. I really love doing it! When I'm a little further along I'll show you some more, but here you can see some sketches from a model drawing lessen (in which we took turns being the model). The drawings on the left (the girl) are made with ink (Ecoline) and acrylic paint,  the ones on the right are made with soft pastels. In the middle some materials I bought for myself so I can experiment a little more!



Maar ik ben ook weer eens wat anders aan het naaien (dan lingerie). Ik wilde een map waar ik verschillende dingen in kon doen. Een dagboek, een planner/organiser, maar ook ruimte om te tekenen, idee├źn vastleggen, etc. Omdat ik het verwarrend vind omdat allemaal in een boekje te doen, bedacht ik daarvoor een multomap zodat ik alles mooi kon organiseren. Maar die mappen zijn zo saai, daar wilde ik natuurlijk wel wat moois van maken. Dat is gelukt. Patronen/tutorials zijn makkelijk te vinden door te googelen op 'binder cover pattern' of 'binder cover tutorial'.  Ik vond de Engelse/Amerikaanse '3 ring binders' zo handig, maar ja, die zijn hier niet te krijgen. Dus ik heb gekozen voor een tweerings-A5-multomap, omdat je dan zelf ook dingen kunt toevoegen (door zelf gaatjes te maken met een perforator). En navulling is redelijk makkelijk aan te komen. Het stofje heb ik gevonden bij Hoofs in Den Bosch, een vriendin zag het liggen en ze wist meteen dat het iets voor mij was! Ik heb de hoes gevoerd met dunne wattine en de vakjes aan de binnenkant gemaakt met transparant materiaal (oorspronkelijk bedoeld voor bijv. douchegordijnen). De rits had iets netter gemogen, en er zitten wat kleine schoonheidsfoutjes in, maar dit is het resultaat en ik ben er erg blij mee!

So now I'm finally sewing something else than lingerie. I was looking for a binder multiple goals, like a diary, planner/organiser, room to draw to record ideas/inspiration etc. I wanted a binder so I could easily organise it all, but they are usually quite boring (or very expensive) so I wanted to make something nice. I think I succeeded. A pattern or tutorial is easy to find if you google 'binder cover pattern' or 'binder cover tutorial'.  I like the English/American '3 ring binders' but you can't buy them here (we use different sizes because of the metric system), so I used a 2 ring A5 binder. I wanted to be able to put my own things in it, and you can easily make two holes with a perforator. And it's easy enough to get a refill. The fabric I found at Hoofs in Den Bosch. A friend of mine spotted it and immediatly thought it was for me! I used a rather thick lining fabric and made the pockets out of transparent material (commonly used for shower curtains). The zipper could've been sewed neater but beside some slight hitches I'm very pleased with the result!