maandag 1 september 2014

De SAS-tas met bijpassend haaknaalden-etui

Mijn haakverslaving begint inmiddels zorgwekkende vormen aan te nemen. Natuurlijk heb ik het ook druk met het Etalageproject en met huiselijke en andere zorgtaken maar ieder moment dat ik even mijn handen vrij heb, zit (of lig) ik met een haakwerkje in mijn hand. Ik ben inmiddels al met drie nieuwe projecten bezig en het gaat als een trein. Maar de AH-tas is allang af, en ik heb er nog niet eens een stukje over geschreven! Oh ja, ik heb er ook nog even een etuitje bij gemaakt voor mijn nieuwe Clover-haaknaalden. Omdat ik toch bezig was! Hieronder voor de haaksters (en andere geïnteresseerden) een beknopte beschrijving van beide projecten.


Hier schreef ik al over de haakclub op de tuin en hoe ik erbij kwam een AH-tas om te haken, oftewel een Sas-tas! Dit is daarvan het resultaat:



Het is op zich niet heel moeilijk om zo'n tas te haken, je bent alleen wel even bezig. Voor de beginnende haaksters wel een hele klus, niet iedereen had de tas dan ook af tijdens de workshop die 6 weken duurde. De kleuren heb ik niet vantevoren heel overwogen bij elkaar uitgezocht, ik heb gewoon spontaan mijn favoriete kleuren opgegeven bij de cursusleidster, maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de combinatie van kleuren!


AH-tas  omhaken:
Wij hebben gebruik gemaakt van Catania katoen. Je kunt door de tas heel goed op te meten een patroon op papier tekenen. Dan zet je zoveel lossen op als de bodem breed of lang is en haak je de bodem met alleen maar vasten, want dat is het stevigst.  Ik heb niet echt geteld hoeveel steken en toeren, maar gewoon een beetje op het gevoel. Als de bodem op maat is, ga je rondom haken. In principe meerder of minder je niet, maar het kan zijn dat je de bodem nog een beetje bij moet werken mocht ie te lang zijn (stukje omvouwen) of te kort bijvoorbeeld. Als je rondom gaat haken, ga je in principe recht naar boven om de tas heen. 


Ik vond een mooie golfsteek in de Simply Haken, en daar ben ik mee begonnen. Ik was erg blij met het resultaat. De onderste rand heb ik met deze golfsteek gedaan (zie foto rechtsboven), daarboven de granny-steek (één toer alleen maar stokjes, tweede toer 2 lossen, 1 vaste tussen 3e en 4e stokje en dit steeds herhalen) met afgewisseld een rode en een paarse tussendoor (de tweede en de vierde tour dus). En de bovenste rand heb ik zwart en de kleuren omgedraaid. Ik heb een voering genaaid, vooral omdat ik graag een rits in de tas wilde. De gehaakte tas naai je met de hand en met het katoenen haakgaren aan de tas. De voering dus ook, dat was wel geen fijne klus als je last hebt van je handen! Verder heb ik nog twee lapjes gehaakt met alleen maar vasten en deze om de handvaten gehaakt.


Linksboven het origineel, rechtsboven de etui in onderdelen, linksonder de binnenkant met inhoud!


Het etui:
In de foto zie je linksboven mijn inspiratie voor de etui. Ik vond de tutorial voor het etui hier en ik vond hem zo mooi, maar het is dus allemaal in het Deens.  Nu kun je wel google-translate gebruiken maar haaktermen kent de vertaalmachine niet, laat staan de afkortingen, dus ik vond het niet erg handig lezen. Maar ik vond dit zo'n leuk etuitje vanwege de 'gootjes' waar je de haaknaalden in kunt leggen, dus ik heb het etui een beetje op mijn gevoel gemaakt. Ik heb voor de gootjes reliëfstokjes gebruikt, afgewisseld met gewone stokjes.Hier staat een duidelijke uitleg van de reliëfsteek, het komt erop neer dat je de haaknaald niet insteekt bij de lusjes bovenop het stokje, maar om het stokje heen (een toer gewone stokjes, een toer reliëfstokjes). Voor het klepje heb ik weer de golfsteek gebruikt, zodat tas en etui mooi bij elkaar pasten. Verder heb ik vooral goed naar de foto's in de Deense tutorial gekeken. 


En waar ik de tas voor gebruik? Misschien raad je het al: voor mijn haakspullen natuurlijk! Vooral ook erg handig als ik al mijn haakzooi mee wil nemen naar de tuin bijvoorbeeld!







3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie uitvoering en slim zo met die rits bovenin! In stijl op stap met je haakspullen als het nodig is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen dat je ook zo verslaafd bent aan haken! Het is zo fijn dat je dit zittend of liggend kan doen! En toch lekker bezig zijn. Ook heeft het iets meditatiefs... Vooral als je moet tellen!
    Mooie Sas tas geworden! Leuke kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankje Jos! En inderdaad Tialda, ik ervaar het precies zo!

    BeantwoordenVerwijderen