dinsdag 20 oktober 2009

Dolly 0.5

Voor de opleiding moeten we opdrachten tekenen op halve schaal. Dit gaat dan met name om badpakken en bodies. Soms maken we deze ook op halve schaal, maar ik heb natuurlijk geen paspop op halve schaal om deze op te passen. Een halve schaal paspop is even duur als een (dure) paspop op hele schaal. Hier en daar kun je cursussen doen om zelf een paspop op halve schaal te maken, maar zo'n cursus is ook best prijzig. Een patroontje is nergens te krijgen (mocht je er één weten, tips zijn nog steeds welkom!). Maar laatst kwam er een leuk project langs op het forum: een lingeriepop. Deze pop is ook op halve schaal (op de site staan ook life-size poppen). Nu is zo'n pop een heel werk, maar ik had bedacht om dan alleen de romp te maken. Ik heb de maten opgemeten en ze kloppen redelijk met de maten van de lijst waarop we moeten tekenen. Dus ik heb een romp gemaakt en haar Dolly genoemd. Hier zie je haar naakt en met een badpakje aan.



Ik vind het goed gelukt, het is een handig patroontje. Ik heb de taille wat breder gemaakt want dit vond ik erg wespentaille en klopte niet met de matenlijst. De rug blijkt wat aan de korte kant, en het zou handiger zijn als ze wat meer arm en nek zou hebben want dan blijft alles wat beter zitten. En ik zou iets soepelere stof nemen. Met name de borsten zijn lastig te maken en worden dan volgens mij mooier. Wat ik wel mooi vind aan deze pop is dat ze echte vrouwelijke vormen heeft. Misschien dat ik in de toekomst nog wel eens een aangepaste versie maak, maar voorlopig voldoet Dolly 0.5 prima!

Nu weer verder met mijn opdrachten, zodat Dolly een beetje kan varieren in haar badkleding en lingerie!

1 opmerking: